• polski
  • PLN
    • EUR
    • USD
Blog Reflect.

Nowości w świecie znakowania odzieży.

Wszystko, co powinniście wiedzieć o spadach

26 lutego 2016

Wiele razy spotkaliście się z określeniem „spady”, ale nie do końca wiecie, czym one są? Zastanawiacie się, czy powinniście uwzględniać je w swoich projektach? Dziś powiemy Wam, czym są spady, dlaczego są takie ważne i co może się stać, jeśli pominiecie je przy tworzeniu swojej wizytówki czy ulotki. Aby dowiedzieć się, jak przygotować plik do druku, oczywiście z uwzględnieniem spadów, zapraszamy do zapoznania się z filmami instruktażowymi najtańszej drukarni internetowej.

Spad – co to takiego?

Spad to jedno z podstawowych, a zarazem bardzo istotnych określeń używanych w poligrafii. Dzięki spadom Twoje wizytówki czy ulotki wyglądają estetycznie i elegancko. Mówiąc prostym językiem, spad to po prostu obszar, który jest zadrukowany, jednak zostaje odrzucony w wyniku cięcia arkusza. Jest więc częścią, która po przycięciu arkusza zostaje po prostu wyrzucona do kosza. Pewnie zastanawiacie się, po co on komu, skoro na samym końcu i tak ląduje w koszu? Jak w każdej dziedzinie naszego życia… błędy są nieuniknione, prawda? Projekty także powinny zawierać pewien dopuszczalny margines błędu na wypadek, gdyby maszyna nieprecyzyjnie przycięła projekt lub gdyby wizytówki, ulotki lub inna poligrafia, którą drukujemy, obsunęła się na maszynie. Dlatego właśnie musi zostać zachowana tolerancja cięcia. Pamiętajmy, że maszyna jest tylko maszyną, bądźmy więc wyrozumiali 🙂

Spad
Na powyższej grafice linią różową zaznaczony został spad, linią zieloną cięcie, a linią czarną margines wewnętrzny. Gwarancją sukcesu jest pamiętanie o tych trzech liniach. W obszarze do wewnętrznego marginesu powinny być umieszczone istotne informacje – tekst, grafika, logo naszej firmy. Wszystkie ważne elementy, które mają pojawić się na druku, muszą znaleźć się w tym obszarze i nie mogą wykraczać poza. Nie uwzględniając w swoim projekcie marginesu jednocześnie musimy liczyć się z tym, iż część naszego projektu zostanie przycięta i wyrzucona. Stąd tak ważne jest pamiętanie o nich, abyśmy nie ucięli tekstu lub grafiki, co po wydruku będzie wyglądało nieestetycznie i nieczytelnie.

Dlaczego spady są ważne?

Zachowanie spadów jest ważne, aby tekst czy grafika, które znajdują się na danym arkuszu, nie zostały po prostu ucięte w miejscu, w którym tego nie chcemy. Wiąże się z tym wiele nieporozumień. Przedstawię to na przykładzie wizytówki.
Zależy nam, aby nasza wizytówka była ładna, estetyczna, ostatecznie ma przecież świadczyć o nas. Przygotowujemy projekt, który bardzo nam się podoba. Wysyłamy go do druku i z niecierpliwością oczekujemy realizacji naszego zamówienia. Nadchodzi sądny dzień, dostajemy przesyłkę z naszymi wyczekiwanymi wizytówkami. Otwieramy paczkę i…

zdziwienie

…wcale nie jesteśmy tak zadowoleni.
Okazuje się, że nasze wizytówki nie do końca zgadzają się z naszym projektem. Zastanawiamy się wtedy, skąd wzięła się ta biała ramka? Przecież ja nie chciałem białej ramki! Denerwujemy się, więc szybko chwytamy za telefon. Może zaszła jakaś pomyłka? – myślimy. Po rozmowie z pracownikiem drukarni okazuje się, że nie uwzględniliśmy spadów i nasze wizytówki zostały przycięte zgodnie z projektem, jaki nadesłaliśmy. Przez to, że nie zachowaliśmy tolerancji cięcia, na naszych wizytówkach pojawiła się biała ramka, która wygląda nieestetycznie i psuje cały efekt. Oto, co może się stać, gdy spady w naszym projekcie nie zostały uwzględnione.

Spady

Spady

Oczywiście to tylko obraz tego, jakie konsekwencje wiążą się z pominięciem spadów. Większość drukarni informuje swoich klientów o ich braku i nie akceptuje plików, które ich nie uwzględniają, aby uniknąć opisanego wyżej rozczarowania. To jednak w naszym interesie, aby spady te znalazły się na projekcie. Nikt z nas przecież nie lubi tego nieprzyjemnego uczucia w brzuchu świadczącego o rozczarowaniu.

Brutto i netto, czy na pewno wiemy, co to?

Każdy z nas wie, co to netto i brutto, potrafimy obliczyć wysokość swojego wynagrodzenia. W poligrafii jednak nie o to chodzi, choć te pojęcia są do siebie podobne. Formaty netto i brutto są ściśle powiązane z pojęciem spadu. Można wyjaśnić to w bardzo prosty sposób. Tak, jak brutto powszechnie oznacza płacę całkowitą, bez potrącenia podatku i dodatkowych składek, tak format brutto oznacza nic innego, jak całkowite wymiary projektu z dodanymi spadami. Proste, prawda? Podobnie wygląda z formatem netto. Skoro dochód netto jest wynagrodzeniem uzyskanym po odliczeniu podatku VAT, to format netto jest wymiarem projektu po odjęciu spadów, jest zatem ostatecznym wymiarem osiągniętym po zakończeniu produkcji.

Wiem co to spad, ale nie wiem, jak duży powinien być

Spady powinny wynosić od 2mm do nawet 30mm. Przedział ten uzależniony jest od rodzaju produktu, jaki chcemy drukować. W przypadku prostych projektów, takich, jak: wizytówki, ulotki, pocztówki, spady powinny mieć 2mm z każdej strony. Projekty przygotowywane do oprawy muszą z kolei mieć większy margines błędu. W tym przypadku spady powinny wynosić 4mm. Górna granica, czyli około 30mm, odnosi się natomiast do bannerów. Zawsze przed przystąpieniem do samodzielnego przygotowywania projektu, najlepiej zapoznać się z linkiem umieszczonym przy każdym z produktów, „Jak przygotować plik?”, w celu uzyskania informacji dotyczących wielkości spadów dla Waszego produktu.

Jeśli zależy Wam, aby drukowany przez Was produkt wyglądał estetycznie, ładnie się prezentował jako reklama Waszej firmy, koniecznie pamiętajcie o wskazówkach, jakie przeczytaliście. Są one kluczem do prawidłowego wydruku!

Wróć do listy

Chcesz skorzystać z naszych usług?

Złóż zapytanie

Zaufali nam

70,314 Klientów
165,772 Zamówień
85 Pracowników
18 Lat na rynku